Zaznacz stronę

Oferta

Trójmiejskie Centrum Psychoterapii 

Konsultacja psychoterpeutyczna

To pierwsze kilka spotkań, które poprzedzają każdy rodzaj psychoterapii. Zadaniem konsultacji jest przyjrzenie się aktualnemu życiu pacjenta oraz rozpoznanie trudności, z jakimi przychodzi pacjent oraz zaproponowanie najkorzystniejszej formy wsparcia. W fazie konsultacyjnej dochodzi do nawiązania podstawowego kontaktu terapeuty z klientem, w której gromadzone są informacje dotyczące zgłoszonego problemu klienta. (Np. przebieg linii życiowej pacjenta, dotychczasowe relacje, obecna sytuacja). Dzięki zebranym informacjom formułuje się wstępnie źródła problemów, analizuje się motywację pacjenta do zmiany w życiu oraz wspólnie omawia się gotowość do podjęcia decyzji o ewentualnym rozpoczęciu terapii.

Wsparcie w kryzysie

Pierwsza pomoc psychoterapeutyczna wobec osób w kryzysie po wydarzeniu traumatycznym (w tym terapia osób po wydarzeniu traumatycznym związanym ze stratą – terapia osób w procesie żałoby) oraz pomoc i terapia osób po wydarzeniu traumatycznym związanym z katastrofą – np.: powodzią, pożarem, wypadkami komunikacyjnymi (trauma indywidualna oraz kryzys środowiskowy) itd.

Psychoterapia indywidualna dzieci

Terapia polegająca na wspomaganiu dziecka w jego prawidłowym rozwoju oraz na przezwyciężaniu określonych problemów pojawiających się na danym etapie jego życia. Psychoterapia dzieci jest wskazana, gdy rodzice czują niepokój, czy ich dziecko prawidłowo się rozwija, gdy dziecko zmaga się z trudnościami w sferze emocjonalnej , poznawczej czy społecznej, gdy dziecko przejawia zachowania seksualne wykraczające poza normę rozwojową, gdy chcą uzyskać pomoc psychoterapeutyczną dla swojego dziecka w sytuacji traumy lub kryzysu rodzinnego. Spotkania psychoterapeutyczne z dzieckiem przebiegają  przede wszystkim w formie niedyrektywnej zabawy, rysunków, opowiadanych bajek, podczas których dziecko za pomocą dostępnych mu przedmiotów opowiada, przeżywa, pokazuje obszary/tematy, które są dla niego trudne oraz pomagają mu w opisaniu trudności oraz w poradzeniu sobie z nimi. Aby dziecko mogło w pełni skorzystać z psychoterapii potrzebna jest współpraca z rodzicami. W związku z tym terapeuta dziecka zaprasza rodziców na konsultacje, żeby wymienić się  informacjami dotyczącymi procesu terapeutycznego, procesów rozwojowych zachodzących u dziecka oraz wspomóc ich w umiejętnościach wychowawczych

Psychoterapia młodzieży

Terapia ta polega na nawiązaniu relacji terapeutycznej, która wspiera nastolatka w przechodzeniu naturalnego, a jednocześnie trudnego dla niego kryzysu adolescencyjnego, który charakteryzuje się trudnościami w sferze emocjonalnej, czy też społecznej lub zachowaniami autodestrukcyjnymi albo potrzebuje wsparcia w odkrywaniu własnej tożsamości związanej z przekraczaniem granicy świata dzieciństwa i dorosłości, czy też orientacji seksualnej, czy też w różnego rodzaju zaburzeniach. W psychoterapii młodzieży, podobnie jak w psychoterapii dorosłych pierwszoplanowym narzędziem pracy jest rozmowa psychoterapeuty i nastolatka na temat istotnych dla niego problemów. Psychoterapia młodzieży, nastolatków jest okazją do budowania przestrzeni w celu odnalezienia rozumienia siebie i świata. Pomaga w odkrywaniu nieświadomych treści i łączeniu ich z wiedzą o sobie. Pozwala odzyskiwać wpływ na swoje życie i funkcjonowanie w różnych obszarach, w tym z rówieśnikami, rodzicami, w szkole, w świecie dorosłych, a przede wszystkim w obszarze swojej tożsamości, przemian wewnętrznych i konfliktów. Aby adolescent mógł w pełni skorzystać z psychoterapii potrzebna jest współpraca z rodzicami. W tym celu terapeuta nastolatka zaprasza rodziców na konsultacje w celu wymiany informacji i uwag dotyczących procesu terapeutycznego.

Psychoterapia dorosłych

przebiega w formie rozmowy i polega na wyrażaniu swojego doświadczenia, cierpienia, myśli, fantazji, emocji, pragnień i impulsów poprzez słowa oraz ciało. Podczas spotkań pacjent może poruszać dowolne tematy i omawiać wszelkie niepokojące go kwestie. Dlatego przebieg psychoterapii w każdym przypadku jest inny. Psychoterapia indywidualna jest m.in. skierowana do tych pacjentów, którzy chcą pracować nad swoimi osobistymi problemami, ale może być ona bardzo pomocna przy różnego rodzaju zaburzeniach psychicznych. Rozmowa z psychoterapeutą pozwala znacznie lepiej poznać swój umysł i schematy postępowania. Dzięki temu można rozwinąć swoje umiejętności interpersonalne oraz poznać swój pełny potencjał. Psychoterapia dorosłych czy nastolatków może służyć jako narzędzie do samorozwoju, zarówno w sferze prywatnej (związki, relacje międzyludzkie, samodoskonalenie), jak i zawodowej, czy też społecznej.

Psychoterapia par, związków, rodzin

Terapia rodzin lub par opiera się na spotkaniach, w których biorą udział całe rodziny lub sami partnerzy. Uwaga jest skupiona na relacjach między uczestnikami terapii, zwłaszcza na ich obecnym funkcjonowaniu. Dużą wagę przykłada się na wzory interakcji między członkami rodziny. Terapia jest zalecana, gdy członkowie rodziny lub partnerzy w związku chcą polepszyć jakość swoich relacji. Również wtedy, gdy chcą przygotować się do zdarzeń czekających ich w przyszłości. Terapia jest także wskazana, gdy obydwoje małżonkowie chcą uchronić rodzinę przed rozwodem lub separacją lub kiedy występują trudności wychowawcze z dziećmi i nie mogą się z nimi uporać, gdy w rodzinie wydarzyła się tragedia, nie będąca naturalna koleją rzeczy (samobójstwo, ciężka choroba, kalectwo, śmierć dziecka lub współmałżonka) itp.

Psychoterapia grupowa młodzieży

Grupa terapeutyczna jest doskonałą formą pracy dla młodzieży w wieku 14-18 lat, która boryka się z trudnościami w kontaktach rówieśniczych. Jest miejscem gdzie można zweryfikować, nazwać swoje problemy i wspólnie poszukać ich źródła. Terapia grupowa jest szczególnie korzystna dla osób, które mają trudności w kontaktach z innymi oraz trudności z zaufaniem w relacjach.

Dla kogo?

Grupa dedykowana jest nastolatkom, którzy:
● mają trudności z odnalezieniem się w nowej sytuacji życiowej (rozwód rodziców, przeprowadzka, zmiana szkoły, choroba)
● przeżywają trudności w kontaktach z innymi (rówieśnikami, rodzicami, rodzeństwem)
● czują się samotnie, mają poczucie odrzucenia
● podejmują ryzykowne zachowania
● przeżywają lęk związany ze szkołą (wymaganiami edukacyjnymi lub zmianą szkoły)
● przechodzą kryzys dojrzewania
● borykają się z własną tożsamością płciową lub seksualnością
● mają trudność w rozumieniu i kontrolowaniu swoich emocji
● uciekają w świat technologii odcinając się od bezpośrednich relacji

Psychoterapia grupowa pomaga w takich obszarach jak:

● lepsza jakość relacji z rówieśnikami i dorosłymi
● rozwijanie świadomości swoich emocji oraz odnajdowanie bezpiecznych form ich wyrażania
● budowanie świadomości ciała oraz obrazu siebie, które przekładają się na poczucie pewności i własnej wartości
● pokonywanie trudności i rozwijanie własnych zasobów
● obniżenie lęku, frustracji, agresji, nieśmiałości oraz dostęp do nowych możliwości

Psychoterapia grupowa dla osób dorosłych

Zapraszamy osoby, które chcą lepiej zrozumieć siebie, swoje uczucia, potrzeby i chcą poprawić swoje funkcjonowanie w różnych obszarach życia. Praca terapeutyczna w grupie daje cenną możliwość rozmowy o sobie i przeżywanych trudnościach zarówno z terapeutami jak i z innymi uczestnikami grupy. Pomaga to wyjść z poczucia osamotnienia i może stać się drogą do tego, by poczuć się lepiej z samym sobą i w kontakcie z innymi ludźmi.

Jak działa terapia grupowa dla dorosłych?

Psychoterapia grupowa opiera się na założeniu, zgodnie z którym problemy psychologiczne mają źródło w relacjach z innymi ludźmi i w tych też relacjach się objawiają. W praktyce oznacza to, że indywidualne trudności mogą być odczuwane i obserwowane także w grupie terapeutycznej, w relacjach z:
• poszczególnymi uczestnikami terapii,
• całą grupą,
• z prowadzącymi grupę psychoterapeutami.
Trudności te mogą być w grupie doświadczane, poddawane refleksji i omawiane. To prowadzi do sytuacji, w której to grupa staje się środowiskiem terapeutycznym i stwarza jednostce warunki do uczenia się przez doświadczenie, poznawania siebie, innych ludzi oraz związków z nimi.

Jaki cel ma terapia grupowa dla dorosłych?

Podstawowym zadaniem psychoterapii grupowej jest stworzenie jednostce warunków do uświadomienia sobie własnych wzorców kontaktowania się z ludźmi i tego, jak buduje z nimi relacje. Co ważne terapia grupowa daje możliwość poznania nawykowych sposobów myślenia, przeżywania, zachowania oraz ich konsekwencji. W praktyce terapia grupowa pozwala na poszerzenie i pogłębienie samoświadomości jednostki, a w efekcie zwiększenie poczucia odpowiedzialności za siebie i swoje życie, jak również zwiększenie poczucia możliwości wyboru. Dzięki grupowemu doświadczeniu, zdobytej wiedzy i treningowi, relacje z bliskimi w prawdziwym życiu mogą stać się bardziej satysfakcjonujące i trwałe.
własnych zasobów

Psychoedukacja, warsztaty dla rodziców, rodzin zastępczych, młodzieży itp.

Psychoedukacja ma na celu przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania człowieka w różnych okolicznościach życiowych i warunkach społecznych. Dzięki zdobytej wiedzy na temat trudności napotykanych w życiu możliwe jest zmniejszenie poczucia lęku oraz znalezienie dogodnych rozwiązań. Psychoedukacja często używana jest w leczeniu zaburzeń psychicznych, zwykle takich jak depresja, schizofrenia, choroba afektywna dwubiegunowa, zaburzenia odżywiania. Psychoedukacja niezbędna jest dla dzieci i osób dorosłych z niepełnosprawnością . Psychoedukacja może być także pomocna przy wszelkiego typu trudnościach wychowawczych czy też trudnościach w kontaktach społecznych.

Warsztaty m.in. dla rodziców, rodzin zastępczych

Warsztaty dają rodzicom i opiekunom narzędzia do budowania pozytywnych i prospołecznych zachowań u dzieci. Zachowania trudne, czy też całościowe zaburzenia rozwoju jakie mogą się pojawić u dzieci, młodzieży, często są wtórne wobec trudności dziecka. Istnieją jednak narzędzia, które pozwalają zrozumieć mechanizm powstawania oraz utrwalania się negatywnych wzorców zachowania i reagowania, a co za tym idzie pozwalają zmienić te wzorce.

Konsultacje wychowawcze

To forma wsparcia rodziców przeżywających trudności w kontakcie ze swoim dzieckiem. Podczas takiego spotkania pojawia się możliwość rozpoznania problemu i zanalizowania go, a to z kolei pozwala zrozumieć sytuację i znaleźć skuteczne rozwiązanie. Dzięki spotkaniom pojawia się szansa zobaczenia swojego wpływu na zachowanie dziecka. Konsultacje wychowawcze to również czas rozwijania kompetencji wychowawczych, uczenia się nowych umiejętności np. radzenia sobie z dziecięcymi napadami złości. Konsultacje wychowawcze są dedykowane rodzicom, opiekunom, co oznacza, że na spotkanie rodzice i opiekunowie przychodzą sami, bez dziecka. Podczas pracy z rodzicami pamiętamy, że:
– najważniejszymi osobami w życiu dziecka są rodzice,
– to, co najlepszego rodzic może dać swojemu dziecku to swój czas
– nie da się wychować zaradnego i spełnionego człowieka bez osobistego zaangażowania. Konsultacje wychowawcze to propozycja również dla rodziców zastępczych i adopcyjnych, czyli dla opiekunów zmagających się ze szczególnymi trudnościami wychowawczymi.

Diagnoza psychologiczna

Diagnoza psychologiczna dziecka lub nastolatka polega na znalezieniu odpowiedzi na pytanie, jakie problemy sygnalizuje malec i gdzie leży ich źródło. Podczas diagnozowania specjalista rozmawia z dzieckiem/ nastolatkiem, prowadzi wywiad z rodzicami lub opiekunami, a także przeprowadza testy psychologiczne. Nasi specjaliści mają doświadczenie i doskonale wiedzą, jakie pytania zadawać dziecku/nastolatkowi, aby się otworzyło i opowiedziało o swoich problemach. Dzięki wnikliwemu wywiadowi można dowiedzieć się, czy problemy w nauce wynikają z braku motywacji, czy raczej są skutkiem problemów z uważnością lub lękliwością. Wiele dzieci cierpi na zaburzenia psychologiczne z powodu niskiego poziomu umiejętności społecznych, odrzucenia, agresji rówieśniczej i problemów rodzinnych. Nasi specjaliści dokonają starań, aby wykryć przyczynę i pomóc dziecku, nastolatkowi wrócić do normalnego, zdrowego funkcjonowania.
Pierwsze spotkanie odbywa się zawsze w obecności rodziców. W trakcie kolejnej sesji dziecko/nastolatek przechodzi test psychologiczny. Po procesie diagnostycznym prezentujemy opiekunom wyniki i szczegółowo omawiamy dalsze kroki.

Kiedy udać się z dzieckiem do psychologa? Terapia psychologiczna dzieci

Zauważyłeś niepokojące zmiany zachowania u swojego dziecka? Zacznij je bacznie obserwować. Zwróć uwagę na jego reakcje podczas codziennych czynności. Warto udać się na diagnozę psychologiczną, gdy dziecko:
● unika kontaktu z innymi ludźmi – zarówno z rówieśnikami, jak i osobami dorosłymi;
● rozwija się znacznie wolniej niż rówieśnicy (np. mówi słabiej, ma trudności z zapamiętaniem podstawowej wiedzy);
● sprawia trudności wychowawcze;
● ma niepokojące objawy somatyczne, które utrzymują się dłuższy czas (np. problemy ze snem, tiki, moczenie się, kłopoty z jedzeniem);
● podejmuje zabawy o charakterze seksualnym lub otwarcie o nich mówi, nawiązując do innych osób;
● jest agresywne w stosunku do ludzi i zwierząt;
● podejmuje czynności autodestrukcyjne.
Na terapię psychologiczną dzieci warto się również zdecydować, gdy malec stracił bliską osobę, był ofiarą lub uczestnikiem wypadku, jest członkiem rodziny alkoholowej lub został skrzywdzony fizycznie bądź psychicznie. Centrum oferuje usługi związane z diagnozą psychologiczną– centrum jest otwarte na potrzeby każdego małego pacjenta.

Superwizja rodzin zastępczych, pracowników z różnych branż

Superwizja obejmuje omówienie osobistych trudności, jakie można napotkać w pracy z grupą i/lub obaw, jakie mogą się pojawić przed pracą z grupą. Można też uwzględniać wspólną analizę zgłoszonych trudnych sytuacji w grupach, organizacjach, podczas szkoleń oraz spostrzegać je w kategoriach własnych progów i tendencji rozwojowych.

Psychoterapia online

Psychoterapia online, to forma wsparcia dla osób, które ze względów zdrowotnych, lokalizacyjnych lub zawodowych nie mają możliwości bezpośredniego spotkania w gabinecie. Jednak w ostatnich latach sytuacja epidemiologiczna, wzrost mobilności oraz rozwój technologii, sprawiły, że sesje terapeutyczne online są coraz częściej wybieraną (a czasami jedyną możliwą) formą spotkań terapeutycznych.
Spotkania odbywają się za pośrednictwem jednego z internetowych komunikatorów, pozwalających na wideo rozmowę. W naszym centrum korzystamy ze Skype – programu, w którym połączenie jest automatycznie szyfrowane i zabezpieczane tak, aby zapewnić Państwu bezpieczeństwo i poufność.
Często spotykamy się z pytaniami, czy terapia online jest skuteczna? Nasze doświadczenia oraz naszych pacjentów oraz szereg przeprowadzonych w ostatnich latach badań, które weryfikowały efekty terapii online, dowodzą, że jest ona skuteczna co najmniej tak samo, jak terapia w gabniecie na żywo.

Praca nad następującymi obszarami

  • niską samooceną
  • stresem
  • lękami, niepokojem
  • nieśmiałością, poczuciem samotności
  • silną potrzebą perfekcjonizmu
  • gniewem, kontrolą agresywnych zachowań, nadmierną konfliktowością
  • obniżonym nastojem oraz depresją
  • brakiem radości czy satysfakcji z życia
  • trudnymi stanami emocjonalnymi: przygnębieniem, przedłużającym się smutkiem, bezsilnością, wstydem, napięciem itp.
  • trudnościami w relacjach i wycofywaniu się z nich, izolowaniem, budowaniem dystansu
  • symbiotycznością, brakiem autonomii
  • skłonnością do zaspokajania oczekiwań innych osób, „poświęcanie się”, nadmierną odpowiedzialnością
  • brakiem pewności siebie, niską samooceną
  • samotnością, poczuciem odcięcia i izolacji, trudnościami komunikacyjnymi
  • interpersonalnymi problemami
  • fobiami socjalnymi
  • przemocą
  • wykorzystaniem seksualnym
  • stanami psychotycznymi
  • skłonnościami samobójczymi

 

 

  • zachowaniami antyspołecznymi
  • zaburzeniami zachowania
  • zaburzeniami snu
  • zaburzeniami psychosomatycznymi
  • zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi
  • zaburzeniami odżywiania
  • tikami, zaburzeniami wydalania
  • osobowością antyspołeczną
  • osobowością narcystyczną
  • osobowością schizoidalną
  • osobowością paranoidalną
  • osobowością depresyjną
  • osobowością maniakalną
  • osobowością autodestrukcyjną
  • osobowością obsesyjną i kompulsywną
  • osobowością histeryczną
  • osobowością dysocjacyjną
  • osobowością borderline
  • uzależnieniami: alkoholu, narkotyków, leków, dopalaczy, hazardu, zakupów, komputera/ internetu oraz innych uzależnień behawioralnych, pomoc również osobom współuzależnionym (rodzinie, bliskim)
  • praca z traumą: przemoc fizyczna i psychiczna, suicydalność, samookaleczenia, psychosomatyka, PTSD, żałoba i jej etapy; wspólnie otwieramy perspektywę na przyszłość, szukamy siły w kliencie/ pacjencie.

Psychoedukacja, warsztaty oraz treningi

  • Asertywność
  • Niezdolność rozwiązywania problemów
  • Komunikacja bez przemocy
  • Warsztaty pracy ze złością
  • Interwencja kryzysowa
  • Stawianie granic
  • Trening interpersonalny, intrapsychiczny, wewnętrzne dziecko
  • Warsztaty rozwojowe (rozwój osobisty, zawodowy etc.)
  • Szkoła dla rodziców (m. in. warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców?
  • Trening umiejętności społecznych
  • Inspirujące warsztaty dla kobiet
  • O byciu mężczyzną i męskiej mocy,

Techniki i narzędzia

  • praca z wewnętrznym dzieckiem
  • nowe narracje
  • praca na symbolach
  • genogram
  • praca ze snem
  • e CPR (dialog na poziomie serca)
  • pytania typu skala
  • pytania o wyjątek
  • pytania o cud
  • praca z celem
  • odzwierciedlenie
  • praca z figurkami
  • techniki wykorzystujące fantazję, opowiadania
  • techniki z wykorzystaniem zabaw i gier
  • mapa świata
  • linia życia
  • techniki relaksacyjne
  • wizualizacja

Asertywność

Niezdolność rozwiązywani

Interwencja kryzysowa

Stawianie granic

Trening interpersonalny

Warsztaty rozwojowe

Szkoła dla rodziców

Trening umiejętności społecznych

Świat wewnętrzny nie jest lustrzanym odbiciem świata zewnętrznego. Nie jest też jego odzwierciedleniem, lecz efektem spotkania tych dwóch światów.